Logga: Marco Smedberg

head_neutral.jpghead-nyhetsbrev_juni16.jpg

Krönika | juni 2016

Ingen guldklocka!

För några veckor sedan blev jag uppringd av några advokater från en Stockholmsbyrå. Deras ärende gällde att fira en medarbetare och vän som fyllt ”jämt” och med ett brinnande intresse för historia i allmänhet och Första världskriget i synnerhet. Kollegornas present skulle nu inte bli en sedvanlig guldklocka utan istället planerades en resa till Flandern i Belgien och Verdun i Frankrike. Frågan var om jag kunde tänka mig att följa med som ciceron. Det var lätt att komma överens om detta uppdrag och den 3 juni möttes därför sex advokater och jag på Bryssels flygplats.

I en hyrd minibuss gick sedan färden till den en gång så hårt omstridda staden Ieper. När vi kom fram skyndade vi till Menin Gate som är den stadsport genom vilka det brittiska samväldets soldater marscherade igenom ut till fronten. Sedan 1927 blåser lokala brandkåren tapto varje kväll klockan 20.00 som ett tack till alla de samväldesoldater som stupade i försvaret av Ieper. Även denna kväll var det fullt av människor som lyssnade på både tapto och körsång.

Nästa dag bar det av till det närliggande Tyne Cot, Storbritanniens största krigskyrkogård. Här mitt på slagfältet vid Passendale stod vi bredvid en tysk bunker mitt i krigskyrkogården omgiven av nära 12 000 gravar. Ett mäktigt monument över ”det stora kriget”. Nu bara duggregnade det, då hösten 1917, kämpade soldaterna i ösregn och lervälling. Efter ett besök mitt i Ieper på ”In Flanders Fields Museum”, inhyst i det pietetsfullt återuppbyggda stora handelshuset från medeltiden, for vi söderut till Vimy Ridge som kanadensarna tog i ett framgångsrikt anfall i april 1917. Där guidades vi av kanadensiska studenter och platsen är fortfarande viktig för den unga nationens självkänsla.

Under slutet av eftermiddagen nådde vi fram till slagfältet vid Cambrai och den första lyckade stridsvagnsoffensiven i november 1917. I byn Flesquières finns stridsvagnen ”Deborah”. Den sköts sönder i byns utkant under slaget, användes sedan som ett tyskt skyddsrum för att slutligen begravas i en stor grop. Därifrån bärgades den långt senare och hamnade i ett privat museum som byggts av en verklig eldsjäl. Hans beskrivning av hur han hittade vagnen efter berättelser från gamla bybor, för att sedan brottas med både franska och brittiska myndigheter om vagnen var att betrakta som skrot eller en skatt, var mycket intressant. Dagen slutade med en synnerligen god middag på ett litet slott i Champagnedistriktet utanför Reims.

Nästa dag ägnade vi åt slaget vid Verdun. Vi började geografiskt och kronologiskt rätt med att drygt en mil norr om Verdun besöka Sivry-sur-Meuse som också är ”jaktflygets födelseort”. Inför offensiven kraftsamlade tyskarna sina bästa jaktplan på denna fältbas, som mest sju Fokker E I i var sitt tält (foton från då visades upp, husen där piloterna bodde och åt står fortfarande kvar längs den nu asfalterade bygatan).

Sedan bar det av upp i den mycket kuperade skogsterrängen som utgör själva slagfältet, fast efter den enorma artilleribeskjutningen fanns det då inte ett enda träd kvar. Slaget pågick från februari till december 1916. Slutligen hade franska motoffensiver tryckt tillbaka tyskarna till bara några kilometer från där slaget började. Det finns mycket att se och som bonus såg vi under vår lunch till och med ett tiotal fransmän i uniformer från då, två av dem kvinnor klädda som sjuksystrar/nunnor. Dagen avslutades med fika i själva staden Verdun som tyskarna aldrig intog. Sedan återstod ytterligare en övernattning i Reims och hemfärd. Vilken tur jag hade att det blev denna trevliga resa till Första världskriget istället för en guldklocka!

Marco Smedberg

 

 

 

Marco Smedberg

NACKARPS GÅRD AB 
268 68 Röstånga 

info@marcosmedberg.se

0435 - 910 06
0708 - 93 14 39

Om Marco Smedberg
Exklusiva resor till militärhistoriskt viktiga och exotiska områden.

Marco Smedberg Histora drivs av makarna Marco och Anita Smedberg. www.marcosmedberg.se presenterar Marco Smedbergs böcker, krönikor och föredrag, men även Marco Smedberg Historia – unika militärhistoriska resor i samarbete med SMB, Mejtresor och Historiska Resor. 

 

 

Missa inte
I samarbete med tidskriften Militär Historia presenterar vi såväl äldre som nya krönikor som Marco skrivit eller skriver för tidningen.