Logga: Marco Smedberg
head_neutral.jpghead-nyhetsbrev_nov.19.png

Krönika november 2019

Ett reseäventyr 

Under två veckor i oktober reste jag med en grupp i spåren av det amerikanska inbördeskriget som utkämpades 1861–65. Eftersom kriget formade det moderna USA handlade resan inte bara om militär utan också till stor del om politisk historia, inte minst den komplicerade frågan om slavar och ekonomi som då sprängde sönder Amerika.

Resan började i Atlanta i Georgia och fortsatte sedan i fem dagar längs ”västfronten” via Chattanooga och vidare norrut till Nashville i Tennessee. Därifrån flög vi till Richmond i Virginia och studerade ”östfronten” i fem dagar, inklusive Shenandoah-dalen och slaget vid Gettysburg i Pennsylvania innan vi flög hem från Washington D.C.

Då vi som sammanlagt tolv personer var för få för att åka buss valde vi att köra i tre hyrbilar. Nackdelen med praktikaliteterna att hyra uppvägdes med råge av att det blev en mycket trivsam ”Road-trip” genom USA. Vi tävlade i att hitta rätt vid de få tillfällena som GPS-tekniken svek oss och när vi hyrde nya bilar i Virginia villa ingen byta ”besättning”, vilket är ett bra ”trivselbetyg”.

USA är ett utmärkt turistland. Allt fungerar och trafikrytmen är, till skillnad från här hemma i Europa, påfallande lugn. Amerikanerna är gästfria och särskilt hjälpsamma när de upptäckte att vi åkt från Europa för att titta på deras historia. Vi fick många bra tips, till och med av poliser och tullpersonal. Dessutom och viktigt tar USA mycket väl hand om sin historia. På de många slagfälten vi besökte häpnar man över hur välskötta de är och med utmärkta ”Visitor Centers”, bra informationsfilmer och massor med monument och minnesmärken.

Det första museet vi besökte var Southern Museum of Civil War and Locomotive History i Kennesaw, Georgia. Här kunde vi studera järnvägarnas betydelse under kriget och framför allt ”The Great Locomotive Chase”. Det är en fullkomligt osannolik serie av händelser den 12 april 1862  då en konduktör och två av hans medhjälpare först springande, sedan på en dressin och slutligen per lokomotiv jagade ikapp deras av nordstatsspioner stulna sydstatståg. Äventyret har blivit både en stumfilm med Buster Keaton 1927 och en färgfilm av Walt Disney 1956. Nästa dag åkte vi också tåg längs den ursprungliga järnvägen på vilken jakten utspelade sig. Förutom mycket militär historia på olika slagfält rymdes också att åka flodbåt på Tennesseefloden, titta på varifrån indianerna fördrevs, ”Trail of Tears”, och bo i järnvägsvagnar på stationen i Chattanooga, prova whisky (George Dickel) och spisa Honky Tonk i Nashville.

I Richmond besökte vi bland annat Sydstaternas Vita hus i vilket president Jefferson Davis bodde och arbetade. Huset har originalmöblemanget kvar. När general Lee besökte sin president från de närbelägna slagfälten bad han om ursäkt för att han klev på de vackra mattorna med sina smutsiga stövlar. Nästa dag inföll vår ”marindag” med besök på Mariner´s Museum i Newport News. Här finns bärgade delar av svensken John Ericsson konstruerade fartyg Monitor och en uppbyggd del av sydstaternas fartyg Merrimac omdöpt till Virginia. När de båda fartygen ”duellerade” på Hampton Roads den 9 mars 1862 var det världens första sjöstrid mellan järnklädda fartyg. Förutom att Monitor är återbyggd i naturlig storlek finns det en välgjord och tekniskt avancerad film om detta sjöslag.

På vägen tillbaka till Richmond promenerade vi genom det pittoreska Colonial Williamsburg som rymmer både USA:s äldsta historia och inbördeskriget. Middagen avnjöts på en taverna där vi serverades av personal i tidstypiska kläder. Två dagar senare hamnade vi i en annan pittoresk historisk by, nämligen Harpers Ferry. Vackert omgivet av Blue Ridge Mountains möts här Potomac- och Shenandoah-floden samt staterna West Virginia, Maryland och Pennsylvania. Det var i Harpers Ferry som John Brown 1859 gjorde sin berömda räd för att starta ett slavuppror. Även om räden misslyckades fullständigt, blev han ihågkommen genom sången ”John Brown’s body lies mouldering…” och räden blev ett viktigt steg på vägen mot inbördeskriget och slavarnas befrielse.

Inte långt härifrån ligger två av krigets viktigaste slagfält som också ingick i vårt program. Vid Antietam i Maryland hejdades general Lees första försök att tränga in i Nordstaterna 1862 och vid Gettysburg i Pennsylvania hans andra försök 1863. Fullproppade med alla upplevelser återstod det sedan bara att köra en dryg timme till Washington och flyga hem. Sammanlagt hade vi då i två omgångar under elva dagar kört tre hyrbilar genom sex stater – det är också ett bra betyg åt USA som semesterland. Med alla goda upplevelser och trevligt umgänge i färskt minne hoppas jag verkligen att göra om detta äventyr. Det amerikanska inbördeskriget är definitivt värt en resa.

Marco Smedberg

Fotot ät taget vid Harpers Ferry och 160-årsminnet av John Brown´s räd 

 

 

 

 

Marco Smedberg

NACKARPS GÅRD AB 
268 68 Röstånga 

info@marcosmedberg.se

0435 - 910 06
0708 - 93 14 39

Om Marco Smedberg
Exklusiva resor till militärhistoriskt viktiga och exotiska områden.

Marco Smedberg Histora drivs av makarna Marco och Anita Smedberg. www.marcosmedberg.se presenterar Marco Smedbergs böcker, krönikor och föredrag, men även Marco Smedberg Historia – unika militärhistoriska resor i samarbete med SMB, Mejtresor och Historiska Resor. 

 

 

Missa inte
I samarbete med tidskriften Miliär Historia presenterar vi såväl äldre som nya krönikor som Marco skrivit eller skriver för tidningen.