Logga: Marco Smedberg

Reseberättelse från Israelresan 3-10 april 2016

Med SMB till Israel

Söndag morgon 3 april avreste vi, 21 förväntansfulla ”historiestudenter”, från resp. Köpenhamn och Stockholm mot Israel. Via en mellanlandning i Istanbul ankom vi till Ben Gurion-flygplatsen i Tel Aviv, där vi möttes av vår guide Peter och kunde börja bekanta oss med varandra och vår reseledare Marco Smedberg. Bussresa till hotellet i Jerusalem där en kvällsbuffet väntade på oss, varefter det var godnatt efter en lång dag.

Efter en riklig frukost började vi måndagen uppe på FN:s gamla camp söder om staden, där vi fick en geografisk och historisk överblick över Jerusalem. Resten av förmiddagen besökte vi den Gamla staden med dess kristna, judiska, muslimska och armeniska kvarter. Mycket intressant vandring inkl. ett besök vid Klagomuren eller Västra muren. Efter en god lunch på en armenisk restaurang förflyttade vi oss till Yad Vashem, den gripande och tänkvärda minnesplatsen över Förintelsens offer. En innehållsrik dag som avslutades med mingel och välkomstmiddag på kvällen.

Tisdagen innebar ett nedslag i Israels moderna historia, där vi började dagen med besök på pansarmuséet vid Latrun, ett strategiskt beläget fort på vägen mellan Jerusalem och västra Israel. Spännande guidning och historia om befrielsekriget 1948, där kreativt okonventionellt militärt tänkande i kombination med dålig samordning hos motståndarna banade väg för Israels överlevnad som ny nation. Det religiöst, emotionellt och strategiskt viktiga Jerusalem kunde överleva inringningen tack vare den provisoriska ”Burma road” som på några få dagar byggdes söder om de arabiska avspärrningarna av den vanliga vägen. Vi hann även med ett högintressant besök på israeliska försvarshögkvarteret i Tel Aviv där vi fick höra hur IDF (Israeli Defense Forces) bedömer säkerhetsläget för nationen just nu.

Onsdag lämnade vi Jerusalem och kom via Jeriko till Döda Havet, som ligger 425 meter (!) under havets yta. Ett sterilt ökenlandskap utbredde sig när vi körde längs stranden fram till Masada. Denna klippa var först en tillflykt för kung Herodes, som lät bygga ett magnifikt palats i tre etage på norra kanten, men mest känt för att senare vara den sista motståndsfickan i ett judiskt uppror mot romarna. År 73 e Kr intogs Masada via en uppbyggd ramp, men romarna när stormade in på klippan fann de att försvararna sökt döden för egen hand hellre än att underkasta sig. Ett starkt symboliskt minnesmärke för israeler! Efter denna högintressanta upplevelse kom vi till hotellet, där vi gavs tillfälle till bad i Döda Havet. För oss allavar det helt bisarrt att flyta som en kork i 35 procentigt saltvatten!

Nästa dag lämnade vi Döda Havet och reste genom ökenlandskapet till Bersheba. Denna stad var tidigare en oansenlig ökenhåla, men hade en stor tillgång, nämligen vatten! Därför utspelade sig här i oktober 1917 en av första världskrigets mest lyckade kavallerianfall då australiska 4. lätta brigaden red till anfall med sina bajonetter (!) och bröt upp det turkiska försvaret. Vår guide nr. 2, Motti, guidade oss därefter till minnesplatsen Black Arrow där vi kunde skåda in över Gazaremsan. Man har absolut kontroll på vad som händer här med hjälp av drönare och observationsballonger. En mycket god lunch intogs i gamla Jaffa, varefter vi fick tillfälle att besöka Sveriges ambassad i Tel Aviv och träffa både ambassadören och försvarsattachén. Incheckning på hotellet och därefter fri tid, som jag tillbringade med att promenera längs Medelhavets strand. På kvällen fick vi träffa den f d pansarofficeren Gidi Peled som berättade för oss hur han upplevde Yom Kippur-kriget på Golanhöjderna 1973. En känslosam och gripande berättelse ur en enskild människas perspektiv att reflektera över för oss alla.

Fredagens första punkt var besök på det museum som är ägnat åt Palmach – den judiska försvarsorganisation som bildades 1941 och efter att senare ha varit en underjordisk armé fram till självständigheten, blev den reguljära armén. En spännande multimedia-upplevelse i olika tablåer, kanske litet väl romantiserat, men det gav en god bild av hur israelerna arbetade militärt under denna tid. Vidare norrut till korsriddarnas gamla fästning Akko, som imponerade stort med sin storlek och var en av de viktigaste stödjepunkterna under korstågstiden. Även Napoleon nådde Akko 1799 under sitt egyptiska fälttåg. På vägen mot Tiberias, stannade vi till vid Hattins horn och fick höra historien om hur den muslimska hären under Saladin besegrade de kristna korsriddarna som utgått från Akko. Segern innebar att korsriddarnas makt över det heliga landet bröts för lång tid framåt. Mätta på äldre och modern historia somnade vi sedan på vårt hotell i Tiberias vid stranden av Genesarets sjö.

Yom Kippurkriget hösten 1973 när Israel mer eller mindre överraskades av kraften och den tekniska utvecklingen hos motståndarna var vårt fokus nästa dag när vi besökte Golan-höjderna och besåg platser där bl a vår vän Gidi kämpade. Kuneitra och Tårarnas dal lämnade starka intryck hos oss alla som de platser där Israel inledningsvis höll på att förlora kriget. Den efterföljande turen längs Libanons sydgräns stämde också till eftertanke, speciellt med en trotsigt vajande gul Hizbollah-flagga inom nästan greppavstånd. Som en kontrast till de krigiska minnena nu och då, njöt vi av frodig grönska, porlande vatten och fridfullt betande boskap där vi rullade fram, även om vi då och då kunde se inhägnade plättar utmärkta med gula ”Danger Mines”-skyltar. Galileen är också platsen för en mängd bibliska berättelser som t ex bröllopet i Kanan och Jesu bergspredikan. Det kändes andäktigt att se dessa platser som man fick höra talas om redan som barn.

Vår sista dag blev en evakuering från Tiberias till Tel Aviv och Ben Gurion. Men vi hann ändå med att besöka den plats där de egyptiska mamlukerna år 1260 lyckades hejda mongolerna från att tränga vidare i Mellanöstern. Efter detta var det mongoliska erövringståget i Asien och Europa definitivt över.

En veckas resande i ett historiskt sprängfyllt område var därmed slut och nu återstår att sortera foton, berätta för familj och vänner om denna fantastiska resa. Jag tror att alla som var med instämmer i att detta var en resa som man alltid kommer att bära med sig, så rik på upplevelser, intressanta möten, trevliga samtal och goda skratt.

Ett stort tack till vår reseledare Marco och våra guider Peter och Motti!

Vid pennan: Hans Klövstad

Fotot: Gruppen vid "Tårarnas dal" på Golanhöjderna framför en israelisk och en syrisk stridsvagn från striderna 1973. Hans är nr 11 från vänster i den stående raden.

Marco Smedberg

NACKARPS GÅRD AB
268 68 Röstånga

info@marcosmedberg.se

0435 - 910 06
0708 - 93 14 39

Om Marco Smedberg
Exklusiva resor till militärhistoriskt viktiga och exotiska områden.

Marco Smedberg Histora drivs av makarna Marco och Anita Smedberg. www.marcosmedberg.se presenterar Marco Smedbergs böcker, krönikor och föredrag, men även Marco Smedberg Historia – ett samarbete med Winbergs Travel och Historiska Resor med resor till flera av världens historiskt intressanta krigsskådeplatser.

Missa inte
I samarbete med tidskriften Miliär Historia presenterar vi såväl äldre som nya krönikor som Marco Skrivit eller skriver för tidningen.